نکات مهم درباره شارژ کپسول اکسیژن طبی

در این قسمت مایلم راجع به نحوه ی شارژ کپسول اکسیژن طبی و یا شارژ سیلندر اکسیژن طبی بر اساس سفارش مشتری خدمتتون اطلاعاتی را ارائه بدم.شما کپسول اکسیژن طبی یا صنعتی را تهیه کردید و استفاده کردید, خالی شده. سوال بزرگ اینه که چجوری من این کپسول را دوباره شارژ کنم و دوباره استفاده کنم.

روش های مختلفی هست. به طور مثال اگر بیمارستان یا مرکز درمانی باشه با تامین کننده تون که این کار را انجام میده , که ممکن است تامین کننده تون خودش تولید کننده نباشه و به صورت واسطه عمل کنه و یا ممکن است مستقیما با خود تولید کننده در ارتباط باشیم . این سیلندرهای اکسیژن طبی را به دو صورت میتوانید خودتون به سایت خود تولید کننده منتقل کنید و اونجا براتون شارژ بشه و عودت داده بشه و یا طبق قراردادی که با طرف تولید کننده یا شارژ کننده میبندید این سیلندرها را از اونجا جمع آوری میکنن و به سایت شارژ کپسول اکسیژن طبی یا تولید کننده منتقل میکنن و پس از شارژ دوباره اون کپسول های اکسیژن طبی را به شما عودت میدن. یا ممکنه یه روالی ام داشته باشن که بیارن اونجا سیلندرهای اکسیژن طبی را شارژ شده تحویل بدن و سیلندرهای خالی را از شما تحویل بگیرن.

خود من به شخصه روش دوم را به شما پیشنهاد نمیکنم.چرا ؟ به خاطر تنوع کپسول های مختلفی که در بازار وجود داره ,این کار, کار منطقی به نظر نمیاد در حال حاضر. چرا ؟ چون شما سیلندری را گرفتید , فرض بفرمایید کپسول اکسیژن طبی را که نو از بازار تهیه کردید .در چرخه ی مصرف خودتون گذاشتید و به من تولید کننده یا تامین کننده میفرمایید برای من ۵ , ۱۰ یا ۱ عدد سیلندر بیارید , به من تحویل بدین و سیلندر خالی منو بگیرید. این در ظاهر شاید کار خوبی هست و نیاز مارا در اون لحظه برطرف میکنه. ولی پارامترهای خیلی مهم دیگه ای هم این وسط هست که شاید به نظر شما نمیاد.

یکی از پارامترهای مهم این است که شما سیلندری را خریدید که سیلندر روز و تاریخ روز هست , در واقع شما یک سیلندر نو گرفتید و اون تامین کننده یا اون شارژ کننده میاد و یه سیلندر تاریخ قدیمی تر را به شما میده و سیلندر نو شما را میبره با این بهانه که خب سیلندر سیلندره, فرقی هم نداره !

در واقع این وسط یه جوری بازنده , شما مصرف کننده شدید.بنابراین اگر براتون مقدور باشه که سیلندر شارژ شده ی خودتون را تحویل بگیرید به نفعتون هست, مگر اینکه خیلی دقت کنید که همون سیلندری را که شما دارید بهش تحویل میدید با همون مشخصات و همون سال ساخت و همون وضعیت به شما تحویل بده.در این صورت ایرادی نداره.

شما میتونید به طور مثال سیلندر سال ۲۰۱۷ را تحویل بگیرید  , سیلندر خودتون که مال سال ۲۰۱۷ هست را تحویل بدید.با همون مشخصه ایرادی نداره. ولی نه اینکه از شما سیلندر نو را بگیرن  و به شما سیلندر کهنه بدن, این فکر نمیکنم معقول باشه.مگر اینکه بتونید طرف را مجاب کنید که این سیلندر را من از شما امانت گرفتم و شما بعد از شارژ کپسول اکسیژن طبی ,  سیلندر خودم را عودت بدین و سیلندر خودتون را که به من امانت داده شده تحویل بگیرید. این به نظر من منطقی ترین راه و بهترین راه هست. مگر اینکه خودتون قبول بفرمایید که سیلندرتون بره و سیلندر کهنه جایگزینش بشه که طبیعتا هزینه ی بعدش هم خودتون قبول کردید.

شارژ کپسول اکسیژن طبی و نحوه صرفه جویی و مصرف بهینه بیمارستانی

این دفعه روی صحبتم بیشتر با سهام دارها و مالکین عزیز بیمارستان ها و پزشکان و طبیبان عزیز درباره شارژ کپسول اکسیژن طبی هست. بیشتر مایلم راجع به گاز اکسیژنی که در بیمارستان ها استفاده میشه با شما صحبت کنم. شما اساتید بهتر از من میدونید که اکسیژن در بیمارستان ها چه نقشی داره. ولی الان بیشتر مایلم راجع به اکسیژنی که در بیمارستان ها در قسمت های سانترال استفاده میشه باهاتون صحبت کنم .

کپسول های اکسیژن طبی که عمدتا در بیمارستان ها عرضه میشه قاعدتا در سیلندرهای بزرگ ۴۰ لیتری و گاها ۵ لیتری و شاید هم حتی کوچکتر ممکنه در بیمارستان ها استفاده بشه. مشکلی که ما در طی سالیان کاریمون باهاش مواجه بودیم بر طبق تجربه ای که داشتیم این بوده که بیمارستانی به ما مراجعه کرده و گفته من x  مقدار مصرفم هست.حالا چرا من میگم x مقدار؟ برای اینکه یک عدد رند نمیتونم خدمتتون بگم. چون بسته به ساختار بیمارستان , تعداد تخت هاش و تخصصی که اون بیمارستان داره و خدماتی که به بیماران ارائه میده , طبیعتا این مصرف و شارژ کپسول اکسیژن طبی فرق میکنه.

 

 

ما بیمارستانی داریم که ممکنه با ۵ تا سیلندر ۴۰ لیتری در روز مصرفش تامین بشه و بیمارستانی داریم که ممکنه با ۱۰۰ تا سیلندر کپسول گاز اکسیٓن ۴۰ لیتری شاید مصرفش تامین نشه. دلیل اینکه من عدد ثابتی را نمیتونم الان خدمتتون عرض کنم به این علت است.

اما مشکلی که ما مواجه شدیم در طی این سال ها با این مساله, این بوده که بیمارستان هنگام مراجعه به ما یه مصرفی را به ما اعلام میکنه و ما هم قاعدتا باید بر مبنای اون مصرفی که به ما اعلام میشه اعلام قیمت کنیم. اما این اعلام قیمت شارژ کپسول اکسیژن طبی از طرف اتحادیه و انجمن صنفی تولید کنندگان گازهای طبی و صنعتی کشور اوایل هر سال بر اساس نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام میکنه قیمت ها را به ما اعلام میکنن و ما هم اون قیمت ها را به بیمارستان های همکار طرف قراردادمون منعکس میکنیم. اینجا دوپارامتر بسیار بسیار مهم در این محاسبه ی قیمت شارژ کپسول اکسیژن طبی وجود داره.

پارامتر اولی که خیلی خیلی مهم هست خلوص گاز اکسیژن هست که بر اسا استاندارد ۳۲۴۰ , استاندارد ملی ایران نباید از ۹۹ درصد کمتر باشه و مینیمم اون ۹۹ درصد هست که قاعدتا تولید کننده های تحت پوشش انجمن و اتحادیه , ملزم به رعایت این خلوص هستن و باید این خلوص را به بیمارستان ها تحویل بدن.

پارامتر مهم دیگه ای که در این مورد مهم هست و در اون نرخ نامه اعلام میشه به ما, فشار شارژ کپسول اکسیژن طبی هست. برای سیلندرهای ۴۰ لیتری که ۱۳۵ بار اعلام میشه و این ۱۳۵ بار هم در کارخونه ها شارژ میشه . منتها همه ی اساتید بهتر از بنده رابطه ی حجم و فشار و دما را میدونن. ما موقعی که سیلندر را تا ۱۳۵ بار شارژ میکنیم, دمای بدنه ی سیلندر حرارتش به شدت بالا میره.

خب طبیعتا وقتی سرد میشه یک افت فشاری را خواهد داشت. این افت فشار معمولا بسته به دمای محیط و فصلی که داره شارژ میشه و خیلی پارامترهای دیگه از  ۱۵ـ ۱۰بار بعضی مواقع هم تا ۲۰ بار ممکنه افت فشاری بر اثر سرد شدن بدنه ی سیلندر و خود سیلندربه وجود بیاید که طبیعی هست.

 

 

ولی بیشتر از اون احتمالا اشکال هایی وجود داره که باید چک بشه. ممکنه  اشکالاتی در سیلندر ها باشه و از شیرهای غیر استانداردی استفاده شده باشه و بسیار مسائل دیگه ای ممکنه باشه. به خاطر همین من خواهشم اینه که اگر بیمارستانی مد نظر داره که اکسیژنش را تامین کنه, معمولا تامین کننده ای در هر بیمارستانی این کار را انجام میده که اگر تامین کننده تولید کننده باشه که خب خط مقدم این مطلب هست. ولی اگر از طریق واسطه ای این مطلب انجام پیدا میکنه , واسطه یا خود تولید کننده مایل هست که بیمارستان هرچه بیشتر مصرف کنه. به منفعت فروشنده هست. ولی اگر از یه جای معتبر و مورد اطمینان این شارژ کپسول اکسیژن طبی تهیه بشه طبیعتا به خاطر برند خودش و هم به خاطر سابقه ی کاری و رزومه ی کاری که با سایر بیمارستان ها داره و بسیار راحت قابل دسترس و استعلام هست با چند تا بیمارستان این تامین کننده یا تولید کننده داره کار میکنه.

میتونه خیلی راحت رزومه اش را دربیاره یا حتی استعلام وضعیت اون کارخونه ی تولید کننده و تامین کننده را با استعلام از انجمن صنفی تولید کنندگان گازهای طبی و صنعتی کشور یا اتحادیه میتونید ببینید که آیا اصلا تامین کننده و تولید کننده ی مجازی هست یا خیر .که این خیلی پارامتر مهمی هست. به عقیده ی بنده پارامتر مهم دیگه ای نیز هست .فرض میگیریم بیمارستانی به طور مثال ۲۰ عدد سیلندر در روز قرار است مصرف کند و این ۲۰ سیلندر اگر درست شارژ شده باشه و با خلوص خوب شارژ شده باشه طبیعتا خیلی خوب است و میتواند مصرف شما را به راحتی تامین کند.

ولی مشکلی که ما همیشه به اون برخورد کردیم این بوده که بیمارستان به ما مراجعه میکنه و میگه مثلا ما در روز ۲۰ تا مصرف داریم. ما بر اساس تجربه ای که داریم پیشنهادی که میکنیم این است که شما یک مدت کوتاهی با ما کار کنید , یا حداقل یک ماه کار کنید, احتمال بسیار بسیار زیاد مصرف شما پایین خواهد آمد. نه به این دلیل که خدای نکرده بخواهیم مسئولین سانترال یا اشخاص دیگر در بیمارستان یا ناظرین آنجا را به کم کاری و احمال کاری نسبت بدیم و یا بگیم نظارت کافی ندارن.

این نظارت ها در شارژ کپسول اکسیژن طبی تمام بیمارستان ها داره انجام میشه , ولی صادق باشیم یا هم . یک نفر مسئول سانترال بیمارستان خیلی زرنگ باشه میتونه ۱ سیلندر ۵ سیلندر, ۲ سیلندر به صورت رندوم از سیلندرها را چک کنه و ببینه آیا شارژ کپسول اکسیژن طبی درسته یا نه.ولی من دراکثر بیمارستان ها ندیدم جایی که بتواند خلوص را همانجا کنترل کنه. پس بنابراین بهتره از جاهایی این گاز تهیه بشه که لااقل اون استاندارد را رعایت کنن یا مجوزاشونو ارائه کنن. یا پروانه ی بهره برداریشون , یا سایر مجوزهاشونو درباره شارژ کپسول اکسیژن طبی به شما ارائه کنن.

 

 

شما میتونید با یک جای شناسنامه دار برای شارژ کپسول اکسیژن طبی همکاری کنید نه با هر کسی که میاد ادعای تامین را انجام میده.به خاطر همین دلایل بوده که وقتی بیمارستانی بوده که من N مقدار مصرف دارم که برای مثال میگم ۲۰ تا ما بهشون پیشنهاد میکنیم که یه مدتی شما با ما همکار کنید به احتمال ۸۰ , ۹۰ درصد , حداقل شما ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر این مصرف , مصرف شما خواهد بود .در ۸۰ , ۹۰ درصد مواقع همین اتفاق افتاده. بعد از مدتی ما دیدیم که مصرفشون اون مصرف اولیه ی اعلامی نبوده و به مراتب کمتر بوده.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *