در این قسمت به نکات ایمنی گاز نیتروژن می پردازیم

نکات ایمنی گاز نیتروژن: در این قسمت راجع به نکات ایمنی نیتروژن چه به صورت مایع و چه به صورت گاز با شما صحبت میکنیم.
مهمترین چیزی که در رابطه با سیلندرهای گاز نیتروژن یا هر سیلندر دیگری که بصورت فشرده استفاده میشود قابل ذکر است , توجه به تاریخ های تست سیلندر , توجه به سال ساخت سیلندر ,توجه به آرم سیلندر که آیا شرکت معتبری آن را ساخته است یا خیر, اگرشرکت معتبری است , اگر سال ساخت نزدیکی دارد و اگر تست سیلندر معتبری روی آن است با اطمینان میتوانید آن سیلندر را مصرف کنید. (البته اکثر سیلندرهایی که در ایران مصرف میشوند وارداتی هستند ,اما اخیرا چند شرکت اقدام به تولید سیلندر کرده اند که آنها نیز ملزم به رعایت استانداردهای ساخت سیلندر هستند)

نکته ی مهم دیگر راجع به شیرهایی است که بر روی سیلندرهای اکسیژن , نیتروژن و یا گازهای دیگر قرار دارد , که هر چه شیر سیلندر ها استاندارد باشد اطمینان بیشتری را به ما خواهند داد , همچنین توجه داشته باشید که رزوه ها درست باشند , دنده هایی که مانومتر به آنها وصل میشود درست باشند , خود شیر نشتی نداشته باشد .

انومتری که از آن استفاده میکنید خیلی مهم است که سالم و معتبر باشد. در محل هایی که قرار است نیتروژن تزریق شود حتما یا تهویه ی مناسبی داشته باشد یا اگر قرار است آن محیط از نیتروژن انباشته شود به دلیل اینکه فشار مثبت در محیط ایجاد خواهد کرد هوای آن محیط به تدریج تخلیه و درنتیجه عاری از اکسیژن خواهد شد لذا دقت شود که موجود زنده و یا انسان در آن محیط وجود نداشته باشد, این موضوع نکته ی بسیار مهمی است که قبل از هر چیزی باید به آن توجه کرد .

در رابطه با مصرف نیتروژن اگر به صورت مایع باشد حتما باید از دستکش ها و لباس مخصوصی که مقاوم به سرما هستند استفاده کرد همچنین بهتر است از عینک نیز استفاده کنیم که اگر مایع ریخته شد و یا قطراتی از آن تبخیر شد ذره ای از آن بر سر و صورت شما پاشیده نشود .

نیتروژن در منفی ۱۹۶ درجه به مایع تبدیل میشود .اگرقطب جنوب را که سردترین نقطه ی زمین است تصور کنید, در سرد ترین دمای خود به منفی ۷۰-۶۰ درجه میرسد که تقریبا موجودات به سختی میتوانند دوام بیاورند , اکنون منفی ۱۹۶ درجه را با این هوا مقایسه کنید و به خطراتی که نیتروژن مایع ممکن است انسان را تهدید کند توجه داشته باشید .

لذا تقاضای ما این است زمانی که از نیتروژن مایع استفاده میکنید حتما از دستکش های مخصوص , عینک و سایر وسایل ایمنی که برای این منظور وجود دارد استفاده بفرمایید که دچار مسائل ناگوار نشوید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *