قیمت هوای فشرده چگونه تعیین می شود؟

در این قسمت راجع به قیمت هوای فشرده اطلاعاتی ذکر می شود. شاید تصور دوستان این باشد که هوای فشرده , مورد ساده ای است , به اعتقاد خود من , هم ساده است و هم سخت مثل سهل ممتنع !‌ در عین حالی که ساده بنظر می رسد بسیار پیچیده است .

دلیل پیچیدگی این گاز این است که چون هوا ترکیبی از۲۱ درصد اکسیژن و ۷۹ درصد نیتروژن و سایر گازهای دیگر است که در خارج از ایران به آن Compressed Air گفته می شود , زمانی که ما راجع به هوای فشرده صحبت می کنیم ( معمولا باید فشاری بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ بار( bar ) داشته باشد) این ترکیب باید ساخته شود.

یعنی هوا را مستقیما از طریق یک کمپرسور بگیریم , فشار آن را بالا ببریم و وارد سیلندر کنیم , چون بیشتر کمپرسورهایی که برای این منظور استفاده می شوند کمپرسورهای روغنی هستند , اگر هم oil free باشند باز نتوانند رطوبت را کامل بگیرند و هوایی که وارد سیلندر می شود خوب تصویه نشود نهایتا هوای درون سیلندر یقینا رطوبت و روغن خواهد داشت.

این رطوبت در فرایندی که شما می خواهید از هوای فشرده در آن استفاده کنید تاثیرگذار خواهد بود, لذا در عین حال که ساده بنظر میرسد که سیلندر را در محلی که کمپرسی دارد می بریم و ۱۵۰ بار و حتی تا ۲۰۰ بار هم می تواند شارژ کند (سیلندر باید قابلیت شارژ ۲۰۰ بار( bar ) را داشته باشد ) کار ما پیش می رود.

اما در ترکیب ساختار استانداردی که برای هوای فشرده تعریف می شود نباید co , co2 , ناخالصی های دیگر, روغن و رطوبت وجود داشته باشد. به همین دلیل تاکید بر این است که زمانی که شما سیلندر را به کارخانه ای می برید که می خواهد این گاز را برای شما ترکیب کند و تحویل بدهد, خیلی برای آن زحمت می کشد, یا اگر می خواهد مستقیما از کمپرسور برای شما شارژ کند حتما باید از داخل یک سری خشک کن های مخصوص عبور کند که رطوبت و روغن در آن وجود نداشته باشد.

متاسفانه خیلی از اشخاصی که این کار را انجام می دهند به این دو نکته زیاد توجه نمی کنند و اعتقادشان بر این است که مثلا از این هوای فشرده برای کار پرس استفاده می کنند , اگر فکر کنید که برای امر دیگری استفاده می شود تکلیف چیست ؟ !


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *