معرفی گاز انتونوکس – نیتروس اکساید

در این بخش راجع به گاز انتونوکس صحبت خواهم کرد که شاید اسم آن  به گوشتان نخورده باشد . گاز انتونوکس یک گاز ترکیبی است که از ۵۰ درصد گاز N2O  یا نیتروس اکساید یا همان گاز بیهوشی و ۵۰ درصد گاز اکسیژن تشکیل شده است که معمولا در سیلندرهای ۲۰ لیتری با وزن ۷ کیلوگرم شارژ شده و در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد.

موارد استفاده ی این گاز چیست؟ اگر بخواهم به تاریخچه ی گاز انتونوکس نگاهی بندازیم , باید بگویم  در اواخر سال ۱۹۶۰ در انگلستان تولید شد و از آن به بعد مطالعات زیادی روی آن انجام گرفت و بالاخره به صورت گاز تسکین درد و یک جور گاز نشاط آور معروف شد .

چون استنشاق این گاز باعث میشود شما احساس درد کمتری داشته باشید در نتیجه عملیات پزشکی تهاجمی که روی بدن انجام میپذیرد احتیاجی به بی حس کردن و بیهوشی های طولانی نخواهد بود.یعنی این گاز به وسیله ی یک ماسک و رگلاتور مخصوصی که به آن وصل میشود جربان گاز را از طریق دهان یا بینی با تنفس شما آغاز میکند, در واقع با دم شما عبور این گاز آغاز میشود و با بازدم قطع میگردد.

بنابراین یک گاز خود تجویزی است یعنی شما تا جایی که احساس درد از بدنتان برود که معمولا بعد از ۳ الی ۴ تنفس از این گاز انتونوکس شما احساس درد کمتری خواهید کرد , در نتیجه قدرت همکاری شما  با پزشک , پرستار یا مسئول اورژانس بالا خواهد رفت. وقتی قدرت تحمل شما در مقابل درد بالاتر میرود کسی که در حال درمان شما است به بهترین نحو میتواند کارش را انجام دهد.

عمده ترین مصرفی که این گاز انتونوکس در ایران پیدا کرده است در زایمان  های طبیعی بدون درد است . با توجه به اینکه ایران جز کشورهایی با آمار بسیار بسیار بالای سزارین بود به واسطه ی استفاده از این گاز خوشبختانه در سال های اخیر رشد زایمان طبیعی به این روش افزایش پیدا کرده است .

در موارد دیگری نیز به صورت اورژانس میتواند استفاده شود مثلا در صحنه ی تصادف مامور اورژانس رسیده , شخص قسمتی از بدنش دچار شکستگی شده و باید سریعا به آن رسیدگی شود, به کمک این گاز انتونوکس درد بدن در آن لحظه کمتر میشود درنتیجه خدمت رسانی به راحتی و با کیفیت بیشتری میتواند روی فرد مصدوم انجام پذیرد.

از دیگر موارد  مصرف این گاز انتونوکس در دندان پزشکی است . برای کسانی که نسبت به آمپول های بی حس کننده حساسیت دارند و در مقابل آن مقاوت میکنند با استفاده از این گاز خیلی راحت تر دندان پزشک های محترم میتوانند خدماتشان را به بیمار ارائه بدهند .


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *