توضیح درباره شارژ کپسول گاز نیتروژن طبی

در این قسمت راجع به شارژ کپسول گاز نیتروژن طبی یا ازت طبی برای مصارف طبی و پزشکی با شما صحبت خواهم کرد. وقتی راجع به شارژ کپسول طبی صحبت میشود دقت ها و پارامترهای بیشتری را نسبت به گاز صنعتی باید لحاظ کنیم. به لحاظ این که این گازها در رابطه با سلامت بیماران هستند دقت بیشتری را میطلبد.

این دقت چه چیز میتواند باشد؟ خلوص گاز طبق درخواست مشتری خواهد بود , ممکن است مشتری درخواست خلوص ۹۹ درصد که سازمان استاندارد اعلام کرده است را خواهان باشد ,به ناخالصی هایی که داخل سیلندر ممکن است وجود داشته باشد و باعث به وجود آمدن یک سری عوامل ناخواسته شود باید دقت کنیم.

بنابراین توصیه ی بنده این است که وقتی شما گازی را برای مصارف طبی میخواهید شارژ کنید علاوه بر این به نوع کپسول و سیلندر , تاریخ تست آن , رنگ آمیزی که روی سیلندر طبق استاندارد ملی شماره ۳۰۴ بیان شده و مشخصه هایی سیلندری که بر اساس استاندارد ملی ایران برای سیلندرهای مصرف گاز طبی استناد شده باید توجه کرد .

بعد از رعایت این نکات و آماده سازی سیلندر برای شارژ کپسول گاز نیتروژن طبی معمولا وقتی صحبت از مصارف طبی میشود دو روش برای اینکه خلوص مد نظر را که از خط شارژ میخواهیم وارد سیلندر کنیم وجود دارد : ما خط شارژ را کنترل کردیم , خلوصی که قرار است شارژ شود هم خلوص مورد نظر است ولی اگر داخل سیلندر گاز دیگری باشد یا فشار مثبتی نداشته باشد و یا از جای دیگری شارژ شده باشد که ما از خلوص آن گاز اطمینان نداشته باشیم بهترین روش این است که این سیلندر قبل از شارژ حتما تخلیه شود , بهترین پیشنهادی که میتوان کرد این است که به وسیله ی دستگاه مخصوص وکیوم آن را وکیوم کنیم به طوری که گاز دیگری داخل آن وجود نداشته باشد و فشار منفی داشته باشه ( این فشار منفی بسته محل است که چه ارتفاعی از سطح دریا دارد) سپس اقدام به شارژ کپسول گاز نیتروژن طبی کنیم برای مصرف گاز طبی.

 

 

روش دیگری که وجود دارد برای شارژ گاز طبی این است که شما گاز را purge کنید. Purge کردن به این مفهوم هست که شما تا یک فشار مثبتی گاز را شارژ میکنید , یک بار در فشار ۳۰ bar  امکان این هست که شما از خط شارژ آن را باز کنید و خالی کنید و دوباره یک مقدار فشار مثبت در سیلندر باقی بگذارید و مجددا در فشار مثلا ۶۰ یا ۷۰ bar از خط شارژ باز کنید , سیلندر را تخلیه کنید و … این روند تکرار میشود تا به آنالیزی که مد نظر دارید برسید. بنابراین دقتی که برای شارژ انواع گازهای طبی باید در نظر بگیریم بیشتر از گازهای صنعتی است .


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *