روش شارژ کپسول نیتروژن

در این بخش راجع به نحوه ی شارژ کپسول نیتروژن صحبت میکنیم.همانطور که در مطالب پیشین گفته شد گاز نیتروژن ۷۸ درصد هوا را تشکیل میدهد که بعد از جداسازی از هوا به روش تقطیر جز به جز که نقطه جوش آن منفی ۱۹۶ درجه زیر صفر است , تولید میشود , پروسه هایی با توجه به  سیستم و نوع کارکرد دستگاه برای تولید آن تعریف شده که باعث افزایش خلوص آن میشود .

علت بیان این مطلب این است که دستگاه هایی که برای تولید یک گاز به طور مثال اکسیژن طراحی شده باشد قادر هست نیتروژن هم تولید کند اما پروسه های دیگری برای خالص سازی این گاز و بالا بردن خلوص آن باید گذرانده شود که خلوص اش افزایش پیدا کند .

بسته به نیاز مشتری که تعریف میکند و از تولید کننده میخواهد آن گاز شارژ شود و یا به صورت استانداردهایی که از قبل کارخانه برای خودش تعریف کرده است در کمترین حالت از ۹۹ درصد که اصطلاحا نیتروژن ۲ به آن گفته میشود  تا معمولا نیتروژن ۵ که ۹۹/۹۹۹ درصد است. دو عدد اول نشان دهنده ی ۹۹ درصد و چهار عدد بعد از اعشار نشان دهنده ی خلوص بسیار بالای این گاز است که به نیتروژن ۵ معروف میشود. [ شارژ کپسول نیتروژن ]

نیتروژن ۵ یا ازت ۵ مصارف تکنیکی بسیاری دارد , مثلا در ساخت قطعات حساس الکترونیکی در صنایع نظامی و صنایع دقیق آزمایشگاهی  و به عنوان گاز مرجع مورد استفاده قرار میگیرد.عددی که در ایران بیشتر روی آن کار میکنیم و شارژ کپسول نیتروژن را انجام می دهیم.

همانطور که عرض کردم  از ۹۹ درصد شروع میشود.نیتروژن ۵ معمولا خالص ترین گازی است که فعلا در ایران مورد استفاده قرار میگیرد که ۹۹/۹۹۹ درصد است.

این گاز در یک پروسه ی دقیق به این خلوص میرسد , وقتی به این خلوص رسید شما میتوانید آن را به صورت مایع در تانک های دوجداره ذخیره کنید و بعدا به صورت مایع استفاده بفرمایید و درمحل مورد نظر مشتری تحویل دهید .

یا به وسیله ی پمپ های مخصوصی  که به آن پمپ نیتروژن مایع گفته میشود به صورت مایع تزریق میشود و بعد از عبور از مبدل های حرارتی و تبخیر کننده هایی که برای این منظور تعبیه شده چه در داخل دستگاه چه در بیرون از دستگاه این مایع تبدیل به گاز میشود و در سیلندرهای مخصوص این کار شارژ میشود , فشار آن به فشار مورد نظر آن سیلندر عددی بین ۱۳۵ تا ۱۵۰ بار(bar) است که شما میتوانید شارژ کپسول نیتروژن را انجام دهید. امکان شارژ فشارهای بالاتر هم وجود دارد که نکته ی مهم این است که  سیلندر قابلیت این شارژ را داشته باشد و آن وسیله ی شما هم توانایی آن فشار را داشته باشد.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *