بررسی کاربرد گاز نیتروژن در صنایع بسته بندی

در این بخش درباره کاربرد گاز نیتروژن در صنایع بسته بندی در صنایع غذایی خواهیم پرداخت. عمده کاری که گاز نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی انجام میدهد, خارج کردن گاز اکسیژن از محیط , قبل از بسته بندی است.

درست است که اکسیژن ممکن است باعث خرابی و فاسد شدن مواد غذایی شود اما از پارامترهای بسیار مهم دیگری که باعث خرابی بعضی از مواد غذایی میشود رطوبت است. وقتی نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی تزریق میشود علاوه بر اینکه اکسیژن را از محیط خارج میکند ( در واقع جایگزین گاز اکسیژن میشود) رطوبت موجود در آن محیط را نیز به واسطه ی ترکیباتی که آن ماده ی غذایی ممکن است قبل از بسته بندی ایجاد کرده باشد از محیط خارج میکند.

در نتیجه , این خارج شدن رطوبت و اکسیژن , باعث کنترل آفت هایی میشود که ممکن است درآینده به وجود بیاید .

کمترین خلوصی که برای این کار پیشنهاد میشود , بسته به نوع ماده ی غذایی و حساسیت آن نسبت به آفت ها از ۹۵ درصد در کمترین حالت شروع و تا ۹۹/۹۹۹ درصد میرسد.

 

 

با توجه به خصوصیات شیمیایی و فیزیکی موجود در گاز نیتروژن, در بسته بندی مواد غذایی که به صورت کنسرو , بطری , شرینک و یا حتی به صورت بسته بندی های فله ای انجام میشود, و یا در مورد این کپسول کردن , یعنی موادی که به صورت کپسول باید بسته بندی شوند مورد استفاده های خاصی دارد.

بسته به نوع مواد و محصولی که شما در آن بسته بندی میکنید ممکن است وظیفه ی نیتروژن تنظیم کردن اتمسفر آن محیط باشد یا ممکن است وظیفه ی خارج کردن کامل اکسیژن از آن محیط را داشته باشد. یعنی یا باید کلا اکسیژن را از محیط خارج کنید , یا باید اکسیژن و میزان اکسیژنی را که ممکن است آن ماده ی غذایی نیاز داشته باشد برای مدت زمان ماندگاری مشخصی تنظیم کنید.در واقع اکسیژن را در آن درصد مورد نظر در آن محیط تنظیم کنید.

برای تنظیم کردن ممکن است درصدی از نیتروژن و یک مقدار مشخص از اکسیژن لازم باشد در آن محیط وجود داشته باشد. پس بنابراین در بسته بندی های مختلف , بالانس کردن گاز بسته بندی برای نگه داشتن کیفیت آن ماده, نیتروژن کاربرد اصلی را دارد.

عددی که برای این منظور تعیین شده است در کمترین حالت از ۹۵ درصد شروع میشود و بسته به نوع ماده ای که باید بسته بندی شود ممکن است تا ۹۹/۹۹۹ درصد این خلوص مورد نیاز باشد. تیم پارس استاندارد گاز آماده ارائه مشاوره در زمینه کاربرد گاز نیتروژن در صنایع بسته بندی به شما عزیزان می باشد.

 


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *