تنفس آسان

صنعت گاز های تنفسی یک تجارت بزرگ به حساب می آید؛ چه با محفظه های ذخیره ی بیمارستان ها با لوله کشی های مخصوص، چه سیلندرهای کوچک خانگی برای بیماران. این گاز ها در روند پیشرفت پزشکی بسیار ضروری هستند، هم چنین برای میلیون ها انسان در سراسر دنیا که برای بهبود تنفس خود و زندگی راحت تر به آن نیاز دارند. در این مقاله درباره گازهای تنفسی صحبت می کنیم.

انواع گاز هایی که برای بهبود تنفس مناسب هستند به چند دسته تقسیم شده اند، ترکیب های مختلف این گازها هرکدام در شرایط متفاوتی استفاده می شوند، یا برای از بین بردن درد، بیهوش کردن برای عمل، یا تنها برای کمک به نفس کشیدن برای اشخاصی با مشکل تنفسی، کاربرد دارند.

مطالعات نشان داده است که گاز ها این پتانسیل را دارند که برای اهداف دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرند؛ محفظه ی اکسیژن با فشار بالا، اصولا برای استفاده ی غواصان است، و تصور می شود که می تواند مورد استفاده ی اشخاصی که دچار سکته هستند نیز باشد.

وقتی کارخانه های گاز صنعتی را می بینید، محصولات آن ها به چند بخش تقسیم می شود؛ تجهیزات خاصی را به بیمارستان ها و مراکز درمانی می فرستند، هم چنین تجهیزات درمانی خانگی تامین می کنند.

خیلی از این گاز ها اکنون به عنوان دارو شناخته شده اند، و به این معنی است که از سمت سازمان های نظارتی برای هر گاز یک گواهی سلامت درخواست می شود. هم چنین روند تولید و تحویل آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرند.

با توجه به تمام استفاده های آن در پزشکی، تحقیقات همچنان ادامه دارد و مشخص است که روند تهیه، تولید، انتقال و استفاده از گازها با روش های ده سال پیش بسیار متفاوت است.

از آن جا که بیمارستان ها امروزه پیچیده تر و تخصصی تر شده اند لزوم استفاده از این نوع گاز ها را بیشتر درک میکنند و تعداد بیشتری از کپسول های گاز برای هر بیمار استفاده می شود.

گاز ها

تفاوت گاز های پزشکی و گاز هایی که برای فروش صنعتی هستند، این است که خلوص آن در گازهای پزشکی باید بسیار محتاطانه تر کنترل شود، و هم چنین مراحل ایمنی و سلامت باید اجرا شوند.

برخلاف اکسیژن مورد استفاده در صنعت برای مثال کارهای فولاد ، اکسیژن پزشکی باید تحت آزمایشات دقیق قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که برای تنفس مناسب است. کیفیت آن با خطوط تولید جداگانه، و جزییات و مستندات پروسه تولید و بسته بندی کاملا کنترل می شود.

برای گازهای تنفسی؛ اکسیژن پزشکی، نیتروژن اکسید، کربن دی اکسید، هلیوم و هوا گاز های پایه هستند که استفاده می شوند.
ترکیبات این ها معمولا مورد استفاده برای مصارف گوناگون هستند، و با هر کدام از آن ها – جهت اطمینان از سلامت بیمار – اکسیژن باید در ترکیب قرار گیرد.

اکسیژن زندگی انسان را حمایت می کند، و برای پزشکی یک اصل و اساس به حساب می آید. اولین بار در اوایل قرن ۱۹ از اکسیژن در زمینه ی پزشکی استفاده شد. اگر چه ۱۵۰ سال دیگر زمان برد برای اینکه بتواند به راحتی مورد استفاده ی بیماران قرار بگیرد. و از اواسط قرن ۲۰ ام است که درمان با اکسیژن (اکسیژن تراپی) به عنوان روش علمی قانونی شناخته می شود.
همه چیز از رشد جنین داخل رحم گرفته تا لحظه ی آخر زندگی، نیازمند مقدار مناسب و کافی از اکسیژن در مسیرهای انتقال، خون، و تمام سلول های داخل بدن می باشد.

علم پزشکی نمی توانست بدون استفاده از این گاز حیاتی پیشرفتی داشته باشد؛ این برای تکنیک های مدرن بیهوشی یک اصل شناخته می شود، اکسیژن در تنفس از طریق ماسک، شوک های درمانی، سم زدایی کربن مونوکسید، احیاء، و همینطور کمک های حیاتی به بیمارانی که با دستگاه به طور غیر طبیعی تنفس می کنند، کاربرد دارد.
نیتروژن دی اکسید پزشکی، یا گاز خندان که بیشتر به این نام شناخته می شود، از اواخر قرن ۱۹ به عنوان پایه برای بیهوشی استفاده می شده است.

این گاز قدرت بیهوشی کمتری نسبت به بقیه گاز ها دارد، بنابراین با عامل فرار دیگری مخلوط می شود، تا هنگام تنفس بتواند تاثیر بیهوشی مورد نظر را ایجاد کند.

کربن دی اکسید پزشکی به طور کم با اکسیژن یا هوا برای تحریک تنفس استفاده می شود تا بتوان تنفس عمیق تری داشت، یا وقتی که عوامل یا ترکیبات فرار اضافه می شوند بتوان با آن شدت بیهوشی را به سرعت افزایش داد.

رایج ترینِ این ترکیبات گازی، انتونوکس -Entonox® – با نام دیگر Livopan® و هلیوکس ( Heliox ) هستند.

انتونوکس یک ترکیب ۵۰/۵۰ از اکسیژن و نیتروژن اکسید می باشد و برای بیمارانی که شکستگی دارند مورد استفاده است. این گاز بوسیله ی یک ابزار مخصوص که به سیستم گازی متصل است، تنفس می شود و به سرعت درد را کاهش می دهد.

همانطور که بیمار نفس می کشد، لوله ی مخصوص تنفس که به یک خروجی و مرکز گاز، یا به یک سیلندر متصل است، باز می شود و گاز به بیمار می رسد، و هنگام بازدم این دریچه بسته می شود تا گاز موجود در حفظه بیهوده خارج نشود.

هلیوکس یک ترکیب ۲۰/۸۰ از هلیوم و اکسیژن است، که سه برابر کم چگال تر از هوا می باشد – یک ویژگی که باعث می شود دم و بازدم را آسان تر کند– . به همین دلیل، این می تواند انتخاب مطلوبی برای بیمارانی که دچار تصلب بافت هستند، باشد .

هلیوکس ثابت کرد می تواند فشار و درد تنفس بیمار را کاهش دهد، و همانطور به از بین بردن کربن دی اکسید کمک کند.

ذخیره و انتقال این گازها بسته به نیاز مشتریان متفاوت می باشد. یک بیمارستان بزرگ ممکن است دارای چندین مخزن باشد، و هر کدام شامل یک نوع گاز باشند، همراه با یک سیستم لوله کشی. این محفظه ها توسط کمپانی مربوطه شارژ می شود تا همیشه میزان کافی از گاز در دسترس باشد.

واحد بیماران سرپایی نیز نیازمند چنین ترکیبات گازی و دستگاه ها هستند، منتها در مقیاس کوچکتر. در این حالت بهتر است از یک سیلندر استفاده شود – نگهداری گازها در حالت مایع فضای بسیار کمتری را اشغال میکند نسبت به حالت گازی خود، بنابراین گاز بیشتری را می توان ذخیره کرد. – برای پزشکی که شاید در ماه دوبار پیش بیاید که برای بیمار از اکسیژن استفاده کند، یک سیلندر کوچک قابل حمل گزینه ی مناسبی خواهد بود.

https://www.gasworld.com/breathe-easy-respiratory-gases/3932.article


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *