دی اکسید کربن – چالش برانگیز ترین گاز

بدون شک، کربن دی اکسید شهرت چالش برانگیز ترین گاز را بین گازهای صنعتی به دست آورده است. از هر ده بار نه بار تیتر خبرها می شود البته بیشتر به دلایل اشتباه نه درست.

در حال حاضر این گاز در جو زمین دارای غلظت متوسط جهانی حدود ۳۸۷ ppm ( مقدار در هر میلیون ) بر اساس حجم دارد.
کربن دی اکسید یک گاز صنعتی با ارزش، با استفاده های زیاد است؛ شامل تولیدات شیمیایی مثل اوره، استفاده در سیستم های سرد کننده به عنوان عنصر خنثی برای بسته بندی های غذایی، کربناته کردن نوشیدنی ها، جوشکاری، خاموش کننده های آتش، پروسه های آب درمانی، در صنعت کاغذ، و خیلی کاربرد های بزرگ و کوچک دیگر است.

عرضه، تقاضا و قیمت دی اکسید کربن

آفریقای جنوبی عدم تعادل در معادله ی عرضه/ تقاضا را به مدت دو سال تجربه کرده است. و این به علت متغیر بودن منبع تامین بوده است. کشور به واردات کربن دی اکسید وابسته بود ( و تا حدودی همچنان هست) تا بتواند به میزان تقاضای آن پاسخ بگوید. سال گذشته نیز انگلستان و ایرلند هم در وضعیت کمبود عرضه بودند.

در استرالیا، یک انفجار در Apache plant باعث شد ، شرکت گاز استرالیا به تولید کربن دی اکسید پایان دهد و عرضه ی کمی فقط در حد بازار داخلی داشته باشد.

بالا رفتن قیمت انرژی و ابزار، تولیدکنندگان را در مناطق جغرافیایی مختلف را برآن داشت که قیمت دی اکسید کربن را نیز افزایش دهند. شروع آن از ماه ژانویه بود که تمام شرکت ها حدود ۱۰-۲۰% افزایش قیمت داشتند، شرکت ParaxAir آمریکا قیمت کربن دی اکسید را دقیقا بعد از شرکت های آسیایی و اروپایی در سال ۲۰۰۸ بالا برد.

تولیدات دی اکسید کربن

برخلاف گازهای جوی، منبع اولیه برای تامین کربن دی اکسید کربن، تفکیک گازهای هوا نمی توانند باشند. اگرچه گاهی به طور مستقیم از سوزاندن یک سوخت به دست می آیند. اقتصادی ترین راه برای تولید کربن دی اکسید به دست آوردن آن به عنوان یک محصول جانبی در کارخانه های دیگر است که پروسه ی تولید از چاه های طبیعی دارند.

تولید کربن دی اکسید می تواند به سه بخش اصلی تقسیم شود:
با خلوص بالا – ۹۹٫۹۹۹% CO2 خالص
دسته ی غذا و نوشیدنی – ۹۹٫۹۸۵% CO2 خالص
دسته ی صنعتی – ۹۹% CO2 خالص

رایج ترین روش هایی که از آن ها کربن دی اکسید به طور صنعتی تولید می شود دستگاه های صنعتی هستند که از گاز طبیعی، زغال سنگ یا سایر هیدروکربن ها، هیدروژن یا آمونیاک تولید می کنند و عمل تخمیر در حجم بالا که تولیدات دستگاه ها را برای مصرف انسان ها، سوخت ماشینی و مصرف صنعتی تبدیل به اتانول می کند.

شرکت Breweries از محصولات غله ای متفاوت به روش سنتی آبجو تولید می کند. در حالی که دستگاه های تولید غله-به-اتانول بهترین منبع برای گاز خوراک برای تولید کربن دی اکسید مخصوصا در آمریکا هستند.

تفاوت زیادی از لحاظ مواد اولیه برای تولید کربن دی اکسید در بین قاره های مختلف وجود دارد. به طور مثال در اروپا ظرفیت موجود را حدود ۵ میلیون تن تخمین زده اند، حدود ۷۰% برپایه ی گاز خام از تولید آمونیوم و مابقی آن از پالایشگاه ها، تولید اتیلن اکسید و از چاه های طبیعی به دست می آید.

کربن دی اکسید صنعتی از کوره های آهک پزی نیز تولید می شود مثل آن هایی که در تولید سدیم کربنات و فرایند های مربوط به چوب استفاده می شوند. شامل عمل گرما دادن به یک ماده ی خام مثل سنگ آهک نیز می شود.

در آمریکا، ایتالیا، نروژ و ژاپن، مقداری کربن دی اکسید از چاه های کربن دی اکسید طبیعی استخراج می شود. همچنین از تولید و تصفیه ی گاز های خام طبیعی که معمولا شامل مقداری دی اکسید کربن به عنوان ناخالصی هم هستند تولید می شود. نسبت زیادی از همه ی کربن دی اکسید به دست آمده در تولید سایر مواد شیمیایی عمدتا اوره و متانول استفاده می شود. کربن دی اکسیدی که برای کارهای تجاری دیگر استفاده می شود ابتدا تصفیه شده، به مایع تبدیل می شود وبا حالت مایع در فشار ۲۰ بار ذخیره می شود.

https://www.gasworld.com/carbon-dioxide-the-most-controversial-gas-of-all/3227.article


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *