کربن دی اکسید

کاربرد های گاز کربنیک

یک گاز ساده ولی پرکاربرد که در طیف وسیعی از صنایع و در تعداد زیادی از ابزارها استفاده می شود. کربن دی اسید یک گاز خنثی، بدون رنگ، بدون بو و بدون مزه است. می تواند به راحتی به مایع یا به جامد تبدیل شده و ذخیره شود. در حالت مایع، به راحتی با آب واکنش می دهد تا کربنیک اسید یا آب کربناته را تشکیل دهد، و این یک نقطه ی شروع برای صنعت نوشیدنی در دنیا است. در این مقاله به کاربرد های گاز کربنیک می پردازیم.

یخ خشک

در حالت جامد یخ خشک، دوبرابر آب، ظرفیت خنک کنندگی دارد.

کربن دی اکسید به طور گسترده در صنایع غذایی استفاده می شود. کربن دی اکسید مناسب غذا در صنعت نوشیدنی برای کربناته کردن نوشیدنی های غیرالکلی استفاده می شود، همچنین در تولید آبجو، شراب و شامپاین. در حالیکه کربن دی اکسید مایع به طور گسترده برای منجمد کردن گوشت، مرغ، سبزیجات و میوه ها استفاده می شود.

یخ خشک برای خنک نگه داشتن گوشت و مرغ در هنگام حمل و نقل کاربرد دارد. مواد غذایی موجود در بسته بندی ها با ایجاد یک فضای شامل کربن دی اکسید در داخل بسته، تازه می مانند.

این گاز برای منجمد کردن محصولات غذایی مثل مرغ و گوشت و سبزیجات و میوه ها، سرد کردن و نگه داشتن شرایط ایده ال در حین حمل و نقل محصولات استفاده می شود.

این عمل عمر مفید محصولات را زیاد می کند و همچنین طعم غذا را حفظ می کند. پروسه ی محصولات غذایی در صورتیکه شامل گوشت باشند، نیازمند این است که دما پایین باشد ( در حین پروسه) برای جلوگیری از فعالیت باکتریایی و آلوده شدن در حین برش و سایر عملیات.
این گاز در حالت گازی خود، در مقیاس بزرگ به عنوان گاز محافظ برای جوشکاری استفاده می شود. گاز، محل جوشکاری را در برابر اکسیداسیون هوا حفظ می کند.

همچنین می توان در بسیاری از خاموش کننده ها ی آتش و مایعات آتش زا یا آتش های الکتریکی کاربرد این گاز را یافت.
یخ خشک برای از بین بردن رسوبات از توربین ها و آلودگی های رادیواکتیو از دستگاه ها مورد استفاده قرا میگیرد.

 

 

چشم انداز گاز کربنیک

با افزایش استفاده از کربن دی اکسید در حالت های مختلف، طبیعتا تقاضا برای آن افزایش پیدا می کند که با استاندارد های حال حاضر و توسعه ی رشد کشورها ، تقاضا برای کربن دی اکسید در صنعت غذا و نوشیدنی افزایش بیشتری خواهد داشت، که مهم ترین بخش مصرف این ماده می باشد.

با تعلیق قیمت نفت خام و تهدید اقتصاد جهانی، ازدیاد برداشت نفت یک زمینه ای می باشد که کربن دی اکسید می تواند در آن اهمیت رو به رشدی پیدا کند. صنعت کاغذ و تخمیر افزایش استفاده از کربن دی اکسید را نشان داده اند، بنابراین با توجه به مجموع تمام این عوامل، ما تقاضای بسیار زیاد و رو به رشدی را برای آن در مدت زمانی کوتاه و متوسط، پیش بینی می کنیم.

https://www.gasworld.com/carbon-dioxide-the-most-controversial-gas-of-all/3227.article


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *