از بادکنک های هلیومی استفاده نکنید

بادکنک های پر شده با گاز هلیوم از نظر پزشکان، بیهوده مصرف کردن این گاز است. و توصیه می کنند استفاده از گاز هلیوم برای این نوع مصارف غیرضروری کنار گذاشته شود. در این مقاله می پردازیم به این موضوع که از بادکنک های هلیومی استفاده نکنید.

انجمن پزشکان بریتانیا مساله ی پایان دادن به استفاده از گاز هلیوم در بادکنک ها مطرح کرده است. – برای حمایت از حفظ آن برای مصارف پزشکی، مثل دستگاه های ام آر آی و استفاده در گاز Heliox (ترکیبی از گاز های اکسیژن و هلیوم برای کمک به بهبود تنفس) .
تام دالفین، پزشک بیهوشی، در کنفرانس سالانه ی پزشکی در لیورپول، استفاده ی هلیوم در بادکنک ها را کاملا اسراف بی مورد این عنصر می داند.

تام دالفین: “این گاز ارزشمند و غیر قابل جایگزینی، به معنای واقعی کلمه هدر داده می شود . و در بادکنک هایی به دست کودکان داده می شود تا با آن برای چند دقیقه سرگرم شوند تا وقتی خسته بشوند و بعد هم دور انداخته شود. نمی خواهم بگویم مخالف بادکنک ها هستم، ولی استفاده از آن بادکنک هایی که با گازی گران قیمت، ارزشمند و غیر قابل تجدید پذیر، پر می شوند غیر منطقی است. به این صورت ما این گاز را بیهوده از دست خواهیم داد، در حالی که می توان استفاده های مهم و سودمندی از آن داشت.”

دکتر مارک پورتر رییس انجمن پزشکان، نظرات دکتر دالفین را تایید کرد و گفت متاسفانه توجه چندانی تا به حال به این مساله نشده است.
دکتر پورتر: “این موضوع فقط برای تعدادی از صنعت ها و تعدادی از شغل ها مورد اهمیت است. ولی ما به عنوان پزشک می دانیم که این موضوع برای حرفه ی ما و برای تشخیص بیماری ها بسیار مهم است و با تکنولوژی حال حاضر از راه دیگری نمی تواند انجام شود و جایگزین دیگری برای این گاز نداریم.”

علاوه بر اهمیت و ارزش صنعتی و پزشکی، این گاز از نظر سلامتی هم خطراتی برای انسان دارد که در ادامه به بخشی از آن ها اشاره شده است.

پزشکان معتقدند تنفس گاز هلیوم باعث کاهش دریافت اکسیژن می شود و غلظت اکسیژن خون کاهش می یابد. کاهش اکسیژن خون می تواند منجر به عوارض مغزی شود. اگر تنفس هلیوم عمیق باشد، می تواند منجر به مشکلات ریوی نیز شود. علاوه بر این اگر فشار گاز منبعی که از آن هلیوم را تنفس می کنید بالا باشد، جراحت در ریه را در پی خواهد داشت.

عوارضی که بلافاصله بعد از استنشاق هلیوم ایجاد می شود ممکن است تغییر صدا، سرگیجه، سردرد و احساس خفگی باشد. که در تنفس ها کوتاه این عوارض زودگذر است و خطری به همراه ندارد. ولی تنفس عمیق آن تاثیرات جدی در پی خواهد داشت.

https://www.gasworld.com/doctors-vote-to-support-ban-on-helium-balloons/2007736.article


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *