خلوص گاز نیتروژن طبی چقدر باید باشد؟

در این قسمت راجع به خلوص گاز نیتروژن یا ازت که برای مصارف پزشکی یا طبی استفاده میشه با شما صحبت میکنیم. در واقع خلوص گاز نیتروژن طبی رو مورد بررسی قرار میدیم.

گاز نیتروژن بیشتر در طب به صورت مایع استفاده میشه و همانطور که در مطالب قبل عرض کرده بودم خدمتتون در کرایو تراپی ها مورد استفاده قرار میگیرد. پزشک های محترم یا عوامل بیمارستان , بیشتر دکتر ها و متخصصین محترم پوست با این سبک گاز کار دارند.

هر چقدر اکسیژن این گاز کمتر باشد, آلودگی کمتری ایجاد میکند, بنابراین هر چه خلوص این گاز بیشتر باشد بهتر است. اما آن چیزی که بنده مطالعه کرده و دیده ام برای مصرف پزشکی از ۹۹ درصد شروع میشود.وقتی راجع به ۹۹ درصد صحبت میکنیم, عمده ناخالصی که مطرح میشود اکسیژن خواهد بود. که در واقع یک درصدی که عمده ناخالصی آن اکسیژن است به عنوان ناخالصی در این گاز وجود خواهد داشت ,اگر این یک درصد برای شما مهم نیست, بسته به نوعی که استفاده میکنید و از سرمای آن قرار است استفاده شود میتواند برای شما کاربرد داشته باشد. ولی اگر برای قسمت های حساس بدن میخواهید استفاده کنید, پیشنهاد بنده به شما این است که حداقل از خلوص ۹۹/۹ درصد شروع بشود.

دلیل اینکه این مطلب را خدمتتون عرض کردم این است که وقتی نیتروژن را به صورت مایع در ظرف های مخصوص نگهداری میکنید, بسته به مقدار مصرفی که شما دارید, از آن استفاده میکنید. ظروفی که برای نگهداری از نیتروژن مایع از آن استفاده می شود ظرفیت های متفاوتی مانند ۵ , ۱۰ , ۳۰ , ۵۰ لیتر و بالاتر ساخته میشه.برندهای اروپایی معتبر تر هستن.اما درایران برندهایی که الان اکثرا استفاده می کنند ۹۰ درصد ساخت چین هست. نمیگم خوب نیستند, بسته به نوع وکیوم و سیستمی که دارند کیفیت های مختلف و خوبی دارند اما کیفیت های بهتری هم وجود دارد.

دلیل اینکه این موضوع را عرض میکنم چه هست؟ دلیلش این است که اگر نیتروژن در آن ظرف ها بماند و شما بسته به نیازتون مقداری از آن را استفاده کردید و باقی در ظرف ماند, چون نقطه ی جوش نیتروژن منفی ۱۹۶ درجه است و هوای اطراف ما در فشار اتمسفریک در ۱۹۱ درجه مایع خواهد شد , احتمال اینکه مقداری از اکسیژن هوا را بگیرد و در خودش ترکیب کند وجود دارد.

 

 

معمولا وقتی ما نیتروژن را تولید میکنیم , اگر به صورت مداوم تولید کنیم در خلوص ۹۹/۹۹۹ تولید میشود. به تانک هم همین آنالیز وارد میشود. ولی اگر بعد از مدتی در تانک بماند ( منظور یک یا دو روز نیست, مدتی بیشتر ) این خلوص به تدریج افت میکند , به این علت که ناخالصی موجود در تانک که در سطح تانک به صورت گاز جمع میشود عمدتا ترکیبی از اکسیژن است و چون سرمای اکسیژن در منفی ۱۸۳ درجه مایع میشود به صورت مایع دوباره داخل نیتروژن برمیگردد و نیتروژنی که به صورت گاز تبخیر شده از مخزن خارج میشود. در نتیجه این خلوص کمی افت پیدا می کند. اگر این افت برای شما از نظر آنالیز و خلوص اهمیت ندارد بحث دیگری است. اما اگر مهم است بیشتر دقت بفرمایید و از جاهایی تهیه کنید که صرفا اسم نیتروژن  روی آن نباشد. از آنالیز تولید کننده مطمئن باشید , چرا که هوای مایع را هم میشود به مصرف کنندگان به عنوان نیتروژن مایع عرضه کرد که شما میخواهید از سرمای آن استفاده کنید. دقت در بررسی خلوص گاز نیتروژن طبی  می تواند تا حدود بسیار زیادی هزینه های شما رو کاهش بده.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *