بررسی کاربرد گاز نیتروژن در صنایع غذایی

در این بخش راجع به کاربرد گاز نیتروژن یا ازت در صنایع غذایی و صنایع مرتبط با آن مطالبی بازگو خواهد شد. یکی از کارهایی که گاز نیتروژن انجام میدهد خارج کردن گاز محیط است. در محیطی که هوای معمولی در جریان است طبیعتا در آن ۲۱ درصد گاز اکسیژن وجود دارد که وقتی آن را با گاز نیتروژن جایگزین کنید اکسیژن موجود در هوا خارج خواهد شد. در این ویدئو درباره کاربرد گاز نیتروژن در صنایع غذایی توضیح داده ام.

چرا نیاز است اکسیژن موجود در هوا گرفته شود؟ به این علت که ممکن است در آن محیط باکتریهایی وجود داشته باشد که از نوع باکتری های هوازی باشند.باکتری ها یا هوازی هستند یا غیر هوازی . همه ی باکتری ها مضر نیستند ولی بعضی از باکتری های هوازی صدماتی را به محصول غذایی یا دارویی ما وارد میکنند که نیاز هست آن ها را از محیط خارج کنیم.

اگر باکتری ها از محیط خارج نشدند ما باید محیط زندگی را برای آن ها  نا امن کنیم. به چه صورت این کار انجام میگیرد؟ به این روش که محیطی که این باکتری در آن قرار دارد با تزریق نیتروژن به آن محیط  و خارج کردن هوا که دارای اکسیژن است , جلوی رشد و زنده ماندن باکتری را میگیریم. وقتی این محیط عاری از اکسیژن باشد و باکتری نتواند به زندگی خود ادامه دهد از بین خواهد رفت .این باکتری ممکن است  سبب به وجود آمدن کپک , قارچ یا هر نوع آلودگی شود که باعث از بین رفتن کیفیت محصول شود , با استفاده از این روش باکتری از بین خواهد رفت و آن محصول در شرایط مناسبی قرار خواهد گرفت.

 

 

به این روش ”  از بین بردن باکتریایی ” میگوییم که با تزریق گاز نیتروژن باکتری از محیط حذف میشود. بسته به نوع باکتری که آنجا وجود دارد و بسته به نوعی که ممکن است به اکسیژن مقاوم باشد نیتروژن میتواند از خلوص ۹۵ درصد تا خلوص ۹۹/۹۹۹ درصد به آن محیط تزریق شود .ممکن است با خلوص ۹۵ درصد مطلوب حاصل شود ممکن است با ۹۹/۹۹۹ درصد این اتفاق بیافتد. تیم پارس استاندارد گاز آماده ارائه مشاوره در زمینه کاربرد گاز نیتروژن در صنایع غذایی به شما عزیزان می باشد.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *