معرفی گاز بیهوشی – N20 – گاز خنده آور

در این قسمت راجع به گاز بیهوشی که در اصطلاح به آن N2O  و در بعضی مواقع به آن گاز خنده آور میگویند صحبت میکنم. گاز بیهوشی طی فرآیند های بسیار پیچیده و طولانی که پایه ی تولید آن نیترات آمونیوم است تولید میشود.

عمده مصرفی که گاز بیهوشی یا همان نیتروس اکساید دارد ,به عنوان گاز بیهوشی استفاده میشود که در بیمارستان ها تحت نظر متخصصین بیهوشی باید استفاده شود , بسته به وضعیت سلامت شخص , سن و سال او , فشار خون , وضعیت قلبی و پارامترهای دیگری که توسط پزشک های متخصص بررسی میشود در کنار گاز اکسیژن به عنوان گاز بیهوشی از آن استفاده میکنند.

به علت اثرات بسیار خوبی که این گاز دارد و ساید افکت هایی که بعد از بیهوشی ممکن است برای بیمار عارضه هایی به وجود بیاورد و در واقع ریکاوری را سخت تر کند , ترجیح این است که از این گاز در بیهوشی ها به عنوان یک پارامتر مناسب استفاده کنند.

کپسول های گاز بیهوشی معمولا محتوی ۲۰ کیلوگرم گاز بیهوشی به صورت مایع است که در فرآیند هایی از طریق سانترال به اتاق عمل وصل میشود , در این مسیر تبدیل به گاز میشود و توسط دستگاه هایی تحت نظر متخصصین بیهوشی به آن دستگاه وصل میشود .یک سمت این دستگاه اکسیژن و سمت دیگرش گاز بیهوشی است و ترکیبی را که مریض نیاز دارد که معمولا یک ترکیب ۳۳ درصد , ۳۰ درصد و ۶۰ درصد است در طول بیهوشی از آن استفاده میکنند.

بر طبق استاندارد ملی ایران کپسول هایی به رنگ آبی برای این منظور در نظر گرفته شده و حداقل آنالیزی که معمولا برای گاز بیهوشی متصور هستند و در استاندارد ملی تدوین شده است  ۹۸ درصد در کمترین حالت و در سیلندرهای معمولا ۴۰ لیتری که حاوی ۲۰ کیلوگرم گاز N2O است عرضه میشود.

ظرفیت های کوچکتر هم وجود دارد که سیلندرهای ۲۰ لیتری و ۱۰ لیتری هستند. در سیلندرهای ۱۰ لیتری معمولا بین ۵ تا ۷ کیلوگرم گاز شارژ میشود .

از این گاز در کرایو تراپی نیز استفاده میشود . از دیگر مصارف آن در تخصص زنان و زایمان برای درمان برخی از بیماری های زنان که معمولا به صورت سرپایی درمان میشود مورد استفاده قرار میگیرد.

مورد دیگر که شاید در ایران کمتر از آن استفاده شود در تولید خامه های قنادی و فرآورده های غذایی است که برای پف کردن آن فرآورده استفاده میشود .اگر شما درون یک خامه ی قنادی گاز N2O وارد کنید بعد بخواهید آن را استفاده کنید , وجود این گاز باعث ایجاد پف در خامه میشود.

در ماشین های مسابقه و اتومبیل رانی نیز گاز N2O که بیشتر در این صنف به نیترو معروف است برای تقویت کردن موتور استفاده میشود.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *