قیمت گاز هلیوم چگونه تعیین می شود؟

در این قسمت راجع به قیمت گاز هلیوم صحبت میکنیم. گاز هلیوم یکی از گازهای بسیار بسیار نادر در طبیعت است و تولید آن فرآیند بسیار پیچیده ای دارد. چون در هوا مقدار بسیار کمی از این گاز وجود دارد لذا استخراج آن از هوا مقرون به صرفه نیست.

یکی از راه های مناسب برای تولید این گاز در دنیا که تکنولوژی بسیار پیچیده ای نیز دارد استخراج مواد اولیه اش از چاه های نفت و گازی است که یک درصد قابلیت استحصال از این گاز را که توجیه اقتصادی داشته باشد را دارا باشند.

در ایران با وجود اینکه مخزن بزرگی بنام پارس جنوبی را که با قطر مشترک هستیم داریم اما فعلا امکانات تولید آن را نداریم . این گاز در اکثر نقاط دنیا نیز به صورت گازی وارداتی است چون تولید کننده گان زیادی در سطح دنیا برای آن وجود ندارند.

بنابراین قیمت گاز هلیوم در ایران تابع قیمت ارز است , مانند تمام محصولات وارداتی دیگر. هر زمان قیمت ارز دچار نوسان شود قیمت این گاز نیز دچار نوسان میشود , حتی نوسان بیشتری به علت تحریم ها وعدم امکان واردات , شامل آن میشود.

نکته ای که باید به آن اشاره کنم یکی دیگر از موارد استفاده ی گاز هلیوم است که در جشن ها و مراسم شادی برای شارژ بادکنک ها از آن استفاده میشود. متاسفانه به دلیل گرانی این گاز ترکیب دیگری که بشدت آتش زا است برای باد کردن بادکنک ها استفاده میکنند که باعث به وجود آمدن حوادث دلخراشی شده . زمانی که بادکنک به شمع یا آتشی نزدیک شده ناگهان آتش گرفته و به شخص یا اشخاصی که آن اطراف بودند صدماتی رسانده و یا باعث ناراحتی شان شده است .

دسته‌ها: گاز هلیوممقالات مفید

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *