توضیح درباره نحوه شارژ کپسول گاز بیهوشی N20

در این قسمت راجع به شارژ کپسول گاز بیهوشی N20 یا نیتروس اوکساید که به گاز بیهوشی اطلاق میگردد صحبت خواهیم کرد.

گاز بیهوشی معمولا مانند انواع گازهای طبی دیگر به دو صورت میتواند عرضه بشود. در اروپا بیشتر به صورت مایع با تانکرهای بسیار بزرگ , حجم های بالا و به صورت فله که به ایستگاه های مخصوصی انتقال پیدا میکند عرضه میشود , بعد از آن در سیلندرهای کوچکتر با تمهیداتی که در نظر گرفته میشود, با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی شارژ میشود .

در ایران بهترین روشی که اکنون استفاده میشود با دقت فراوان در کارخانه های تولید کننده و تحت نظر وزارت بهداشت ,عاری از هرگونه ناخالصی انجام میشود . این گاز روش تولید بسیار پیچیده و فرآیند تولید طولانی دارد که تحت نظر متخصصین کارآزموده این کار انجام میگیرد .

نیترات آمونیوم که پایه ی  تولید این گاز است در راکتور مخصوصی تا حدود ۲۷۰ درجه حرارت پیدا میکند و تبدیل به گاز N2O یا  نیتروس اکساید میشود. بعد از شستشو با مواد مخصوص و در ستون های مخصوصی خلوص آن افزایش پیدا میکند و ناخالصی های آن در چندین مرحله گرفته میشود تا به گرید طبی ۹۸ درصد در کمترین حالت برسد.

سپس این گاز به وسیله ی کمپرسورهای مخصوصی تبدیل به مایع میشود و در تانک های مخصوصی ذخیره میگردد , بعد از آن طبق فرآیند و دستورالعمل مشخصی سیلندرها آماده سازی شده خالی و وکیوم میشود تا ناخالصی ای نداشته باشند و برای شارژ آماده باشند .

سیلندرها از طریق تانک ذخیره ای که یک کد شناسه ای برای آن تعریف شده  با ظرفیت ۲۰ کیلویی شارژ میشوند.در نهایت مجددا آنالیز و ناخالصی های آن کنترل میشود و بعد از اطمینان از خلوص این گاز که توسط قسمت کنترل کیفیت و زیر نظر بازرسین مخصوص انجام میشود , تائیدیه صادر شده , پلمپ میشود و به دست مصرف کننده انتقال پیدا میکند .


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *