بررسی کاربرد گاز نیتروژن در عایق سازی مخازن در صنعت نفت و پتروشیمی

یکی دیگر از کاربردهای بسیار متنوع گاز نیتروژن در این بخش مطرح میشود. در این مقاله به بررسی کاربرد گاز نیتروژن در عایق سازی مخازن در صنعت نفت و پتروشیمی می پردازیم.

پالایشگاه ها و مخازن شرکت نفت برای ذخیره سازی مواد نفتی دارای تانکرهای بسیار بزرگی هستند که مواد مختلف سوختی و نفتی در آنها ذخیره و انبار میشود , طبیعتا این کار بسیار حساس است و ممکن است کوچکترین جرقه یا حرارتی باعث شود اتفاقات بسیار ناگواری رخ بدهد. برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین حادثه های ناگواری , این مخازن را قبل از شارژ کردن مواد سوختی و نفتی , به وسیله ی گاز نیتروژن ایزوله کرده و با اکسیژن جایگزین میکنند.

اکسیژن موجود در آن مخازن و سایر بخارات گازی موجود در آن ها را به وسیله ی تزریق گاز نیتروژن برای پر کردن مواد سوختی یا نفتی آماده میکنند.حتی  بعد از پر کردن مخزن ممکن است در بالای مخزن یک فضای خالی به وجود بیاید و کاملا پر نشود.

برای اینکه مخزن را از اشتعال , احتراق , انفجار و هر حادثه ی دیگری محافظت کنند , گاز نیتروژن را بعد از شارژ کردن مواد سوختی نیز تزریق میکنند که فضای باقیمانده نیز پر شود و بدین طریق جلوی حادثه ی ناگوار گرفته شود.

نیتروژنی که برای این منظور استفاده میشود بسته به نوع ماده ی سوختی که قرار است وارد مخزن شود از ۹۵ درصد در کمترین حالت شروع و تا ۹۹/۹۹۹ درصد خلوص گاز نیتروژن متغیر میباشد. تیم پارس استاندارد گاز آماده ارائه مشاوره در زمینه کاربرد گاز نیتروژن در عایق سازی مخازن در صنعت نفت و پتروشیمی به شما عزیزان می باشد.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *