بررسی کاربردهای صنعتی گاز نیتروژن

در این بخش راجع به کاربردهای صنعتی گاز نیتروژن در رنج ها , گریدها و خلوص آن صحبت میکنیم. گاز نیتروژن در هوای اطراف ما با ۷۸ درصد بیشترین حجم هوا را اشغال میکند و عنصر بسیار مهمی است. بهترین روش به دست آوردن نیتروژن روش تقطیر جز به جز از هوا و مایع کردن هوا است که نقطه ی جوش آن منفی ۱۹۶ درجه زیر صفر است. علامت اختصاری شیمیایی آن N2 است.

نیتروژن در صنعت مصارف بسیار گوناگونی دارد. بسته به مصرفی که در صنعت وجود دارد در گریدهای مختلفی نیز تعریف میشود.

تفاوت قیمیتی گریدها و آنالیزهای نیتروژن بسیار زیاد است, بنابراین گریدی را که برفرض مثال برای دستگاه های آنالیز یا دستگاه های آزمایشگاهی لازم دارید در مصارف معمول تر نیاز ندارید.

حداقل گریدی که برای گاز نیتروژن وجود دارد از ۹۹ درصد شروع میشود.در خارج از ایران گریدهای دیگری نیز تعریف میکنند , ولی در استانداردی که اخیرا سازمان استاندارد ملی برای این گاز در ایران تدوین کرده است ۸ یا ۹ گرید است که از ۹۹ درصد شروع شده و بر اساس ناخالصی های موجود در آن , گریدهای مختلفی را شامل میشود.شاید اگر به آن استاندارد مراجعه بفرمایید گرید ۹۹/۵ درصد یا ۹۹/۹ درصد را با دو سه تا گرید مشاهده کنید, اما ناخالصی های متفاوتی دارند. به طور مثال اگر نیتروژنی را لازم دارید که میخواهید با آن محیطی را عاری از اکسیژن کنید, به واسطه ی اینکه وجود اکسیژن در آن محیط ممکن است باعث واکنش هایی شود که منجر به خراب شدن محصول یا تولید شما شود. هر چقدر گرید نیتروژن بالاتر باشد قدرت خروج اکسیژن آن از محیط بیشتر میشود.به این علت که ناخالصی موجود در نیتروژن عمدتا اکسیژن است.

ناخالصی پارامترهای دیگر بسته به گریدها و نوع مصرف متفاوت است.ولی عمدتا وقتی تعریفی راجع به خلوص میکنیم در مورد نیتروژن , عمده ناخالصی موجود در آن اکسیژن میتواند باشد.

در سیستم های سرد کننده وقتی میخواهند گاز فریون یا هر گازی را که میخواهند به آن وارد کنند ,قبل از شارژ کردن گاز , معمولا در اصطلاح میگویند محیط را با نیتروژن شستشو میدهند .

 

 

کاری که نیتروژن انجام میدهد این است که اولا اکسیژن را از محیط خارج میکند , دوما به وسیله ی ابزاری که وجود دارد میتوانند سیستم را ازنظر نشتی چک کنند.بعد از چک کردن دوباره با عبور دادن از این گاز , محیط را عاری از اکسیژن میکنند.

چرا اصرار من بر این است که نیتروژنی که در این سیستم استفاده میکنید نیتروژن خوبی باشد؟ اگر بعد از این کار اکسیژن در این محیط مانده باشد احتمالا در ترکیب با گاز سرماسازی که قرار است به آن سیستم تزریق شود و در واکنش با آن ممکن است در چند ماه یا یک سال آینده مشکل ساز نباشد.اما بعد از آن ناخالصی موجود در آن نیتروژن ممکن است باعث صدماتی به آن سیستم شود که صاحبان مشاغل مجبور به پیدا کردن مشکل میگردند.اما کمتر کسی به این پارامتر توجه میکند که احتمال بروز این اشکال به واسطه ی ناخالص بودن نیتروژنی بوده که در آن سیستم استفاده شده است.

در رابطه با کاربردهای صنعتی گاز نیتروژن در دیگر موارد , در محصولات غذایی, در بسته بندی محصولات غذایی وجود نیتروژن , اکسیژن را از محیط خارج کرده در نتیجه باعث ماندگاری محصول میشود تا سالم به دست مصرف کننده برسد و به صورت طبیعی طراوتی که در لحظه ی تولید داشته است حفظ کند. وقتی اکسیژن به عنوان یک عامل فاسد کننده از محیط گرفته شود جای آن را گازی گرفته که تقیبا خنثی و بی اثر است و باعث سالم ماندن محصول میشود.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *