بررسی کاربرد های گاز نیتروژن در پزشکی

در این بخش راجع به کاربرد های گاز نیتروژن در پزشکی مطالبی ارائه خواهم کرد. همانطور که در مطالب پیشین گفته شد , گاز نیتروژن با نماد اختصاری  N2 نشان داده میشود و در منفی ۱۹۶ درجه زیر صفر به مایع تبدیل میشود.

چرا این موضوع را مطرح میکنم؟ به این علت که عمده مصرف گاز نیتروژن در طب به صورت مایع است. مصرف آن عمدتا در مواردی که نیاز به سرمای زیاد است دیده میشود , که اصطلاحا به این نوع معالجه کرایوتراپی گفته میشود. در کرایوتراپی نیتروژن مایع در بخش بیماری های پوستی مورد استفاده قرار میگیرد.به عنوان مثال در برداشتن زگیل ها , خال های گوشتی , برآمدگی های زگیل مانند گوشتی و ضایعات پوستی که درمان آنها حتما باید تحت نظر متخصصین پوست قرار بگیرد استفاده میشود, که به جای معالجع کردن باعث آسیب رساندن به خود نشوید.

بعضی از یادداشت های اینترنتی را که میخواندم به این مطلب رسیدم که شخصی این گاز را تهیه کرده و خودش برای درمان خودش از آن استفاده کرده است که باعث ایجاد سوختگی بسیار شدیدی روی پوستش شده بود. بدون اطلاع از تاثیرات این گاز خود درمانی کرده که بیشتر به خودش صدمه زده تا اینکه برایش منفعت و درمانی داشته باشد.

از نیتروژن مایع بیشتر در پژوهشکده ها و لابراتوارهایی که سلول ها , بافت های پوستی , نگهداری از خون , پلاسمای خونی , نگهداری گامت ها استفاده میکنند که این کار به صورت بسیار تخصصی انجام میپذیرد که از انجام آن در ایران اطلاعی ندارم.

نیتروژن مایع برای معالجه ی بعضی از سرطان های سطحی پوست هم کاربرد دارد. این سرطان ها اصطلاحا به نام  B.C.C یا S.C.C نام دارند.

نیترون به واسطه ی خاصیت شیمیایی که دارد به ندرت در واکنش های شیمیایی شرکت میکند, بر همین اساس در طب کاربرد های دیگری نیز دارد.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *